Jak trénovat dětskou paměť?

Zapomněl jsem … je nejčastější dětská výmluva. Pokud se začnete stresovat kvůli velikosti mozkové kapacity svého dítěte, zkuste vzít v úvahu i možnost, že to na vás jen zkouší. A určitě čtěte dále. Následující tipy neuškodí ani spekulantským potomkům či malým géniům.
chlapeček s brýlemi

Vyptávejte se a povídejte si

Pokud se dítěte budete ptát na jeho zážitky, přirozeně dosáhnete rozpomínání, což je nejpřirozenější trénink mozku. Společné vzpomínání, například na uplynulé léto, navíc pomáhá prohloubit váš vztah, a kromě paměti trénuje i slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti. Rozhovor vám mohou usnadnit i nejrůznější hry.

Nezapomínejte na stará dobrá říkadla a písničky

Ty přitom vůbec nemusí být staré! Lidovky si děti užijí ve školce, vy si s nimi zpívejte písničky z nejnovějších pohádek. Knih s říkankami vychází ročně celá řada, stačí si jen vybrat podle toho, zda pro své děti chcete raději vtipné, poučné, poetické nebo jinak tematické. Opakovat si je můžete klidně i na ulici. Společné recitování kromě trénování paměti i skvěle uklidňuje. A s tím souvisí i následující bod.
děvčata u stromu

Využijte relaxační a antistresové techniky

Zkrátka pomozte dítěti uvolnit se. Vystresovaný mozek jen těžko přijme nové informace, a ještě hůř je udrží. Proto je dobré i před učením dítě rozptýlit. Například krátkou společnou hrou (házení míčkem, karetní hra) nebo překvapením (vytiskněte vtipný obrázek z internetu). Známe to sami. Když jsme "v pohodě", jde všechno snadněji.

Spánek je nejdůležitější

Během spánku mozek nejen odpočívá, ale také ukládá přijaté informace. Odpočinek je proto stejně důležitý jako samotné učení. Důsledně dbejte na to, aby dítě mělo pravidelný a odpovídající spánkový režim. Zabráníte tak nepříjemným výkyvům nálad a nebudete muset každý večer bojovat s malým zmordovaným ufňukancem.

A jídlo také!

Pro správné fungování mozku jsou klíčové tři látky: omega-3 nenasycené mastné kyseliny, antioxidanty a vitamín E. Najdete je v mnoha potravinách, na mastné kyseliny jsou bohaté mořské ryby, zejména losos. Antioxidanty obsahuje například lesní ovoce a vitamín E najdete v listové zelenině a vajíčkách. To už zní jako velmi chutná snídaně, svačina nebo večeře.